lördag 3 januari 2015

Bättre sent än aldrig, eller hur var det nu?

Snön som kom på julaftonskvällen har smält bort och idag var vi ut en sväng hela familjen. Vad passar då bättre än att rensa lite ogräs i rabatter och plantera de där tulpan- och krokuslökarna som jag glömde bort typ 100 gånger i höstas :-D.

Jag menar det är ju trots allt januari och nytt år! Hade ett par påsar med snödroppar och scilla också som jag slängde ner. Vi får väl se hur det går!

Jag satte dem i lökkorgar så det är lätt att ta upp dem efter blomningen i vår. Tre stycken korgar blev det och de sitter i en av mina pallkragar där jag har "väntande" växter som ska planteras ut om jag nån gång kan bestämma var jag vill ha dem...

Hur som helst känns kul att ha fått dem i jorden och ska bli spännande att se om något kommer upp i vår. Det är alltid bra och lärorikt att testa gränserna.

Jag har de senaste dagarna haft tid (eftersom jag inte Facebookar längre) och även lust att läsa ett par trädgårdstidningar från i höstas som jag inte ens hade hunnit öppna än. 


Blev så inspirerad av bilden till vänster. Ser ut ungefär som vårat hus, samma stil, veranda och så vidare. På andra sidan har hon en plattsättning och det hade jag redan tänkt göra där och så en vackert frodig rabatt på denna sidan som på bilden. Jag har ju redan en magnolia där så det är bara gräva bort jorden runtom, fylla på ny frodig jord och plantera massa fina växter.

Jag vill också ha en grusgång som går runt huset för där har vi ändå bara mossa och torr gräsmatta närmast huset. Skulle gärna ha något annat än bara gräs som är helt dominerande i våran trädgård. Mycket klippande blir det! Att ha grus runt huset har jag redan funderat på så det är kul att se en bild som visar exakt mina tankar. Skulle bli så fint här tror jag, skulle vara roligt att få lite mer struktur på trädgården och det skulle nog lyfta huset rejält! Har redan en magnolia där så det är bara att gräva bort jorden runtom, fylla på ny bördig jord och plantera massor med fina växter.  

Nu ska här fixas till våren...som om jag inte hade miljoner andra grejer som måste fixas, växter att flytta, plantera, beskära osv. Ja allt som jag varje år tänker att jag ska göra men aldrig gör i brist på tid, ork, inspiration...you name it! Men någon gång ska väl även jag få fingrarna ur, haha. Och hur det än blir så tycker jag det är viktigt att ha drömmar, även om de kanske aldrig blir till verklighet!

1 kommentar:

  1. ja drömmar å planer lär man ha å de planer som blir kvar i skallen efter att ha tänk om å om igen är oftast de som man trivs med i längden är min erfarenhet
    kram från syster Ingrid

    SvaraRadera