söndag 8 februari 2015

Plötsligt händer det!

Ibland går det fort men för det mesta går det långsamt i det Berglundska hemmet! Med allt som måste göras och skötas hela tiden så är det svårt att få tid och orka göra det där extra som t.ex. sätta upp en hylla, hänga upp nya gardiner osv. Det ska hela tiden städas, plockas, lagas mat, tvättas, städas och fixas med djuren, pluggas och så vidare och tyvärr har dygnet bara 24 timmar. Några av dem måste man tyvärr sova, gå i skola/jobba så ja livspusslet är inte alltid lätt att lägga.

Men idag fick jag i alla fall ett ryck att sätta upp Leos gardiner jag länge tänkt sätta upp istället för de supertråkiga mörkblåspräckliga 90-talsgardinerna som hängt där typ sen Isak hade det rummet, haha. Förra gången jag fick samma idé (för 1 vecka sen) så fick jag ju ryggskott men idag blev det äntligen gjort. De har "bara" legat något år i väntan på att sys upp så det var rätt "roligt" när jag tog ner de gamla och skulle hänga upp de nya för att se hur mycket jag behövde sy upp dem bara för att upptäcka att det var perfekt längd redan....

Nu sitter de i alla fall uppe och Leo är glad, så här blev det :-)


Och ja jag veeeeet! Väggarna är hemska!

När vi precis flyttat in skulle vi måla om i entréhallen. Vi åkte glada i hågen till färghandeln och sa att vi ville ha en solgul färg (jodå det är den allt!). Som tur var så kunde vi inte måla tapeten i hallen eftersom de förra ägarna gjort ett så sugigt jobb med underarbetet att vi antingen måste bredspackla helt eller sätta upp renoveringspapp. Jag brukar göra det senare eftersom jag suger på att bredspackla. Det blir dyrare men blir väldigt bra.

Hur som helst fick färgen istället hamna i dåvarande hobbyrummet som numera är Leos rum. Den som sålde oss den här färgen borde få sparken! Man får inte låta folk köpa en sån här färg, mohaha. Alltså visst den är fin på ett sätt men i ett rum...näääää! Jag tänker varje gång jag går in i rummet att jag måste måla om men det är många andra projekt som måste bli färdiga först så det får vara som det är ett tag till. När det väl är dags blir det nog vitt, det är ett så litet rum så det måste ljusas upp för att få det att kännas större.

Just nu är det många renoveringstankar igång. Planer finns på att bygga ut huset. Rummen är små och med tre barn så känns det som vi vuxit ur huset. Visst nu är de små men när de blir större och det blir 5 människor i vuxenstorlek som ska bo och få plats här så kommer det bli trångt. Jag blir så påverkad och inspirerad av den engelska serien "En plats på landet" där de i varje avsnitt letar hus till människor som vill flytta ut på landet. Vilka hus, vilka ytor, vilka trädgårdar! I ett avsnitt jag såg nyss så var ena sovrummet lika stort som hela våran nedervåning!

Nåja så stort kan vi knappast bygga men jag längtar efter öppna ytor, glasade partier, ljus och rymd! Jag har några ideér på utbyggnader och de kommer i nästa inlägg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar