tisdag 3 februari 2015

Trädgårdsdrömmar mitt i vintern, nä jag får väl bli inspirerad inomhus istället...

Det var inte så många dagar sedan som jag kände att jamen det är början på februari och alltså inte så länge kvar till våren! Började drömma om våren, kolla i trädgårdstidningar, blev inspirerad och ville självklart börja direkt! Och då börjar det att snöa, och snöa, och snöa och helt plötsligt såg det ut så här.....det lade liksom lite sordin på stämningen.



Men mitt i inspirationen hittade jag den här bilden, kolla här vilken fin köksträdgård och vilket vackert väggväxthus! Vill ha!

I år är året när jag SKA ha ett växthus på ett eller annat sätt och det kommer nog bli ett egenbyggt väggväxthus i söderläge på baksidan av nya förrådet. Det kommer inte bli så stort som på bilden men gott och väl så jag kan odla egna tomater. Jag har provat att odla egna tomater på friland i över 10 år och kanske 2 av dessa år har det blivit lyckat, det är helt enkelt för dåligt väder/klimat här i Sverige. Till och med gubben håller med mig om att ett växthus behövs men när man bor i hus behövs det så mycket mer så över 20.000 för drömväxthuset är helt enkelt not an option. Bygga eget it is :-)



Medan vintern härjar på får jag väl fortsätta med mina renoveringar inne. Det gör liksom inget om våren dröjer lite till, det finns gott om jobb inne. Tyvärr har jag fått ryggskott som har satt stopp för dylikt arbete just nu men jag hoppas snart vara på banan igen. 

Ett av mina största problem är att jag är så velig och ombytlig. Gjorde en inbyggd fönsterbräda i köket men när man köper färdiga mått kan det inte bli exakt som man vill = vill göra om. Så nu är planen att antingen köpa/låna en handöverfräs och göra egna eller åka till XL-bygg och se vad de vill ha för att tillverka en hög åt oss. Jag är inne på den här stilen med runda hörn, dels för barnens skull och dels för att jag tycker det är snyggt. Dessutom tycker jag det passar ihop med den gamla stilen vi har. Vassa kanter är inte kul för nån och eftersom jag så småningom ska göra brädor i alla rum även barnens så lutar det åt rundade hörn. 

Problem nr 2 är att våra fönster inte är lika djupa som vissa av de på bilderna så jag får göra dem så de går längre ut från väggen istället. Här är några bilder på hur jag har tänkt att det ska se ut. Den ena fönsterbrädan har en rak bräda med en list under och det är så snyggt men tyvärr har vi för smala fönster för den varianten, tror inte det finns så tjocka lister att ha under som vi skulle behöva. En enkel och billig variant annars då man inte behöver fräsa själva brädan utan bara hitta färdiga lister. Fönsterbrädan får inte bli för grund, måste få plats med blommor på den annars fyller den liksom ingen funktion.



Just nu är jag dessutom överlycklig för att jag äntligen vann en stumpastake på Tradera. Började kolla efter en efter jul, precis som alla andra verkade det som eftersom alla gick upp i priser runt 500 kr plus frakt. Alldeles för mycket så jag väntade och fick min för 300 inkl frakt, helt ok. Så nu är den här skönheten på väg hem till mig!


Mer inspiration kommer nästa gång!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar